Det er noe spesielt med høst- og vinterbåtliv. Etter en dagstur i skjæra blir det fort nødvendig å bruke lanterner og være ekstra årvåken. Vi har samlet noen gode tips.
Kveldene blir kortere, og ingenting er som å få med seg solnedgangen før vi vender hjemover. Allerede fra solen går ned i havgapet begynner mørket å falle på, og sikten blir kraftig redusert for hvert minutt.
Lanterner
Alle typer fartøy – vannscooter, gummijolle eller en større båt, er pliktig å føre lys eller lanterner fra solnedgang til soloppgang. Hovedregelen er at saktegående båter inntil 12 meters lengde med maks hastighet på 7 knop kan klare seg med en rundlysende lanterne, mens andre fritidsbåter også skal ha rød og grønn lanterne. Husk å teste lanternene før du legger ut på tur, slik at du er sikker på at de virker.
Noen båter har fastmonterte rød/grønn-lanterne, men avtakbar hvit lanterne i tillegg. Husk å sette opp denne. Uten denne er du umulig å se for innhentende båt for eksempel.
Tips! Har du ikke lanterne(r), eller fungerer de ikke når du først trenger dem, så bruk en lommelykt for å bli sett. Ikke blend andre båtførere, men lys på egen båt slik at du blir sett.
Husk at sikten til en båtfører blir kraftig redusert i mørket eller skumring, og du må regne med at du er nærmest umulig å få øye på for andre båter om du ikke bruker lanterner. Unngår du å bruke lanterner, risikerer du å bli kjørt ned av en annen båt.
Tilpass farten
Selv om du bruker lanterner, betyr ikke det at alle andre gjør det. Vi ser alt for ofte båter uten lanterner, spesielt på sensommeren. Å tilpasse farten etter sikten er derfor svært viktig. Det kan også dukke opp ting i sjøen – som en tømmerstokk eller liknende.
Ankerlys/lanterne
Ligger du på svai bør du bruke ankerlanternen, som er rundtlysende og gjerne montert på toppen av targabøyle eller seilbåtmast slik at du blir sett. Vær også ekstra årvåken hvis du kjører gjennom en naturhavn. Flere bruker ikke ankerlanternen, og spesielt seilbåter med toppmontert lanterne, kan være vanskelig å se.
Kartplotteren
Når du kjører i mørket er nattesyn helt avgjørende. Vi anbefaler at du senker lysstyrken på kartplotter og andre instrumenter for å bevare synet best mulig. Du senker skjermstyrken på de fleste kartplottere ved å trykke på av/på-bryteren.
Se ut
Vær ekstra på vakt. Hold utkikk både forut og akterut(!). Det kan komme en innhentende båt som av en eller annen grunn ikke ser deg. Bruk minst mulig energi på navigasjonsinstrumentene og mest tid på å se ut. I mørket er det for eksempel smart å lage en enkel seilingsrute på kartplotteren, bruke slepespor (for å se hvor du har seilt) og sette på en kurspil (slik at du enklere ser kursen din). Det kan også være nyttig å skru på visning av fyrsektorer i kartet.
For bedre sikt hjelper det ofte å se «over» vindskjermen om du har en åpen båt. Rull opp eventuell kalesje og stå å kjøre. Da er det mye enklere å se land og eventuelle objekter i sjøen.
Bruk av lyskaster
For å enklere se sjømerker og staker (som har refleks), land eller brygga når du er fremme, er lyskaster et smart verktøy. Lyskastere finnes også i håndholdte versjoner. Husk imidlertidig å bruke det med omhu. En lyskaster kan blende andre båteiere, så ikke kjør med lyskasteren på hele tiden.
Til slutt
Husk varme klær – det blir fort kaldt utover kvelden, og som alltid nødvendig sikkerhetsutstyr og kommunikasjonsmiddel med nok strøm. God tur!