Båtinteresserte politikere: Tor Andre Johnsen (FrP)

– Det er det gode livet på sjøen som gjør livet verdt å leve. De beste opplevelsene man kan ha er å nyte varme og fine sommer dager i båten.

KNBF vil i en serie intervjue ledende stortingspolitikere om deres forhold til båt, båtliv og båtpolitikk. Denne gang skal vi bli kjent med Tor Andre Johnsen fra Fremskrittspartiet.

– Det BESTE som finnes er å være i båt og nyte sol, vame, bading og et kalt glass hvit vin eller en enda kaldere øl til god sjømat…

Når og hvordan startet båtinteressen?

– Tror den må ha startet helt tilbake til da jeg var ca seks år og muttern og fattern kjøpte en passe stor gummibåt hvor det var plass til hele familien på fire. Vi hadde aldri båt, men flere venner av mine foreldre hadde båt. Det ble mye båtturer og fisking på hytta til noen venner av mine foreldre, som ligger ved Osensjøen i Innlandet. Men de første virkelige båtturene var da fattern og jeg var på besøk hos familien i Tønsberg. Onkelen til fattern hadde en gammel, men ganske stor og fin trebåt. Jeg vil anta at den var omtrent 26 fot. Det ble veldig mange båtturer fra Tønsberg og ut til Bolærne og mye fiksing av alt fra torsk til makrell.

Da jeg var 12 år begynte for alvor drømmen om egen båt. Vi hadde en liten båtbutikk i Hamar rett ned ved båthavna. De hadde brosjyrer av alle Draco-modellene. Så i 1981 startet drømmen om en Draco. I 2007 ble drømmen endelig realisert. I påsken 2007 reiste jeg til Florø og ble en stolt eier av den Draco 21 1987-modell. Jeg måtte jo ha en av de Draco-modellene som hadde blått interiør, hehe!

Hvordan vil du beskrive eget båtliv?

– Nå har jeg byttet ut Dracoen med en annen norsk «drømmebåt», en Windy Mirage 25 fot. Det er en PERFEKT båt for Mjøsa. Jeg kjører ikke så langt og sover sjelden i båten. Holder meg stort sett mellom bunnene av Furnesfjorden ved Framnes kamping, Hamar og Helgøya. Jeg bruker båten bare når det er sol og varmt. Jeg bader, spiser god sjømat fra Norges beste fiskebutikk, som er Knudstad og Holen, sover litt og koser meg med kalt øl eller kald hvitvin. Det ER det gode livet på sjøen og det er det gode livet på sjøen som gjør livet verdt å leve. De beste opplevelsene man kan ha er å nyte varme og fine sommerdager i båten.

Hva er det beste med båtlivet?

– For en ekte FrP-er så er det FRIHETSFØLELSEN: Fravær av tvang, reguleringer, påbud og restriksjoner fra det offentlige. Jeg registrerer dessverre at alt for mange politikere ønsker å innføre nye forbud og påbud ovenfor båtfolket. Det er noe jeg har kjempet mot helt siden jeg kom på Stortinget. Det er viktig med frihet under ansvar. Viktig at folk lærer og forstår at båtlivet og sjøen/havet kan være farlig. Men vi kan ikke forby og regulere alt som er farlig. Folk må ta mer ansvar selv for eget liv og ikke mindre ansvar. Det er et problem i Norge i dag at det offentlige skal ta mer og mer ansvar for folk flest, og da blir folk litt sløve og tar mindre ansvar selv. Det er en selvforsterkende og ond spiral.

Hva tenker du om begrepet «båtpolitikk»? Er det noe som opptar deg?

– Ja det er viktig å sørge for sikkerhet på sjøen. Der kan politikerne bidra mye, men ikke med nye forbud og påbud. Det er dessverre et problem med norske politikere. De setter seg ikke godt nok inn i fakta. Det har dessverre vært alt for mange drukningsulykker de i det siste. Da tenker alt for mange politikere at de må innføre eller vedtak noen nye forbud og påbud, så har de liksom gjort jobben sin og har «ren samvittighet».

Men vi trenger ikke nye forbud og påbud for å bedre sikkerheten på sjøen. Det er IKKE fravær av regler, forbud eller påbud ovenfor båtfolket som er problemet, men mangel på håndheving av dagens regler. Promillegrensa, er et god eksempel. Snitt promille for de som drukner er langt over dagens grense på 0.8 promille. I den grundige sjøsikkerhetsmeldingen, Meld. St. 30 (2018–2019), Samhandling for betre sjøtryggleik fremkommer det at snitt promille for de som druknet i 2018 var 1.7 og snitt for de som druknet fra båt var 1.4. Når folk er så fulle og allerede langt over 0.8, så hjelper det ikke å sette ned grensa til 0.2. Det blir bare symbolpolitikk som vil gå ut over båtfolk flest som bare koser seg med en pils eller ett glass vin i sola.

Vi er selvfølgelig opptatt av å redde flest mulig fra å drukne, men da nytter det ikke med symbolpolitikk. Vi må sette inn tiltak som virker og tiltak som gir størst effekt og redder flest mulig. Vi vet at de fleste drukningsulykker kommer fra bading, brygger og land og IKKE fra båtførere som har under 0.8 i promille. Jeg har jobbet veldig mye med sjøsikkerhet og jeg er overbevist om at de beste og viktige tiltakene for å bedre sikkerheten og redusere ulykker er:

1.      Bedre svømmeundervisning. Overraskende mange kan ikke svømme og det gjelder spesielt innvandrere. Her har kommunene et stort ansvar. Alt for mange kommuner har dårlig eller ingen svømmeundervisning.

2.      Mer synlig politi og mer kontroll og håndheving av dagens regler. Bruker du vest, holder deg under 0.8 i promille, følger med på sjøkart og unngår skjær og ikke kjører over 5 knott nære land, er det ingen ting som tilsier at du vil oppleve alvorlige ulykker og drukninger.

3.      Holdningsskapende arbeid/bedre opplæring: Både opplæring i praktiske kjøreferdigheter og ikke minst god holdninger og sjøvett er også viktig for å unngå ulykker og drukninger. Dette har vi hatt god erfaring med i trafikken og det vil garantert ha en god og viktig effekt for å bedre sjøsikkerheten også

Har du en eller flere viktige «kampsaker» innen feltet?

– Håndheve dagens regler og ikke innføre nye forbud, påbud og restriksjoner slik som 0.2 promillegrense. Det vil ikke ha noen effekt på sjøsikkerheten, bortsett fra at du fjerner mye av båtkosen og det å nyte det gode livet på sjøen. Politikerne må forstå at de ikke kan sammenligne en båt med en bil. Bil er et transportmiddel som skal frakte deg fra A til Å. Du møter andre biler med bare noen få meters mellomrom i opp mot 50 knots hastighet (for å bruke båtfart..), mens en båt blir som en hytte på sjøen. Du spiser, sover, bader og drikker. Da MÅ du kunne få kose deg med en god og kald pils eller et glass vin uten å bli straffet og behandlet som kriminell. Men jeg snakker om EN pils eller ETT klass vin, ikke mange… Det er viktig å holdet seg godt under promillegrensa på 0.8, avslutter Johnsen med et smil…

– Båtlivet er herlig på Mjøsa!