Båtforbundet (KNBF) engasjerer seg sterkt overfor Stortinget, departementer og direktorater for å fremme båtlivets og våre medlemmers interesser. KNBF er også medlem av Frivillighet Norge, Nordiska Båtrådet og European Boating Association.
En helt nødvendig forutsetning er at vi har en sterk organisasjon i ryggen. KNBF har i dag mer enn 390 medlemsforeninger og om lag 43.000 medlemmer. Av disse er 3800 personlige medlemmer, og resten er tilsluttet via en båtforening.
Båtforbundet er den eneste landsdekkende interesseorganisasjonen for båtfolk i Norge. Hvis du blir medlem står Båtfolket ennå bedre rustet i møte med myndigheter både nasjonalt og lokalt i saker som er viktige for fritidsbåtbrukerne.

Vrakbåt
Her må det offentlige komme mye sterkere på banen og i alle fall bidra med [...]
Promillegrense
Vi vil neppe oppleve noen reduksjon i antall dødsfall ved å senke promillegrensen fra dagens [...]
Uklokt å kaste ut båteiere uten dialog
Byrådspartiene AP, MDG og SV går inn for å kaste ut over 1700 eiere av [...]
Høyhastighetssertifikat
KNBF er for et høyhastighetssertifikat for hurtiggående båter. Vi har støttet 50 knopsgrensen, men det [...]
Vannspeilavgift/eiendomsskatt
Alle våre medlemsforeninger som er blitt ilagt eiendomsskatt, og som har henvendt seg til KNBF [...]
Praktisk utsjekk for båtførerprøve
Det er et paradoks at man kan få et båtførerbevis uten å satt sin fot [...]
Momskompensasjon
Blodig urettferdig at en seilforening får momskompensasjon, men ikke en båtforening. Hele forskriftsendringen bygger på [...]
Truede havner og opplagsplasser
Havner og opplagsplasser i pressområder har dessverre små forutsetninger til å ivareta sin eksistensberettigelse sammenlignet [...]
Drivstoffpriser
Båtforbundet (KNBF) fortviler over at nivået på drivstoffpriser har blitt så høyt at mange ikke [...]
Veibruksavgift
Det er meningsløst å ilegge veibruksavgift for diesel og bensin til fritidsbåt. De har jo [...]
Kommunale fartsgrenser
For båtfolket er det eneste fornuftige å overlate ansvaret til EN nasjonal instans (Kystverket). Det [...]
Septiktømming
Oppleves over hode ikke som et problem langs kysten, kun i Indre Oslofjord og havnebasseng. [...]
CO2
Nedskalert offentlig anslag fra 2011 på 500.000 tonn CO2 fra fritidsbåt til 277.000 tonn i [...]
Obligatorisk offentlig båtregister
KNBF er for et offentlig obligatorisk båtregister. Dette er en naturlig samfunnsoppgave. Mange vrakbåter kan [...]
Elbåt
KNBF er positive til elbåt-utviklingen, men ser at det vil ta noe tid å utvikle [...]
Vrakbåter til besvær
Tema: Vrakbåter som et forurensingsproblem i OslofjordenDebatten ble streamen og lagret her: https://fb.watch/js7JQb80UG/ Hundrevis av [...]
Ulykkesstatistikk
Sjøfartsdirektoratet bør ha ansvaret for en enhetlig ulykkesstatistikk. Ulykker på sjøen legges til grunn for sikkerhetstiltak. [...]
Bestumkilen – la båtlivet leve!
Følg debatten her fra 13:00 i dag: Senterpartiet mener at Bestumkilen må utvikles i tråd [...]