Mens elektrifiseringen av kjøretøy på land raser av gårde, går det sakte til sjøs. Det er i dag et begrenset utvalg av serieproduserte modeller av fritidsbåter eller større båtmotorer basert på null- og lavutslippsteknologi. Som oftest må du regne med tap av fart og høye kostnader hvis du kjøpe en båt med elektrisk motor. Samtidig er det grunn til å tro at det vil være en utvikling her, som i andre deler av transportsektoren.
MIL følger nøye med utviklinga innen miljøvennlig fremdrift (Elektrisk, hydrogen ol), men:
- Når vil prisen bli konkurransedyktig?
- Hva skjer med etablering av ladestasjoner?
Miljødirektoratet sine siste beregninger viser at 0,6% av klimagassutslipp kommer fra fritidsbåtene. Det utgjør 278.000 tonn CO2-ekvivalenter. Selv om dette er en liten andel vil et økende antall båter og flere store motorer, gjøre det nødvendig at også småbåtflåten gjør sin del!