Nå tar Oslo kommune våre båtplasser

NEGLISJERER SJØEN: – Markagrensen er liksom helt hellig, men sjøkanten kan vi bare fylle ut. Foto: Kristine Sørheim / Avisa Oslo

– Jeg er redd dette er slutten for båtlivet i Bestumkilen, og at man vil ødelegge området for alltid, sier Svein J. Hoel i Oslo Motorbåtforening til Avisa Oslo og Akersposten (20.04.2023).  

Bystyret skisserer en boblehavn-løsning, altså et kaianlegg som har innredninger i sjøen for å lage strømninger eller sirkulasjon i vannet for å holde det isfritt på vinteren. De øvrige 120 båtplassene skal erstattes gjennom fortetting i eksisterende småbåthavner.

– Det bystyret skisserer, er på ingen måte en løsning. Vi har allerede i dag boblehavn her, og vi er veldig glade i denne løsningen. Men vi vet også at det er veldig mange båter som ikke kan benytte seg av det: Småbåter, trebåter og båter med rep, kan ikke ligge i boblehavn, sier Hoel.

Les artikkelen i Akersposten her.

Les også innlegget av «Nye Skøyen: Vi trenger ikke en polert by» i Akersposten: https://www.akersposten.no/nye-skoyen-vi-trenger-ikke-en-polert-by/o/5-142-102739

«Jeg håper at vi har kloke politikere som forstår at vi ikke trenger en polert by, vi trenger en by med sosial bærekraft. Da må vi også verdsette mangfoldet og ta vare på det beste av frivilligheten, og det beste av det vi har i Bestumkilen. Det er båtmiljøet og alt det gode miljøet representerer, som kan utvikles videre sammen med bolig og næringsarealer til noe henrykkende bra, når vi bygger nytt i Bestumkilen».

19. april kom Byrådet med sin reguleringsplan for Skøyen. 1500 båter og 199 båtplasser skal fjernes fra Bestumkilen. Oslo Motorbåtforening 1911 fjernes i sin helhet.

Planen sendes til Oslo Bystyre, – hvor Ap, SP, SV, – med støtte fra Rødt har flertallet. Saken kan bli behandlet av Oslo Bystyre allerede i juni. 

Dersom Bystyret vedtar planen, blir hele båtmiljøet i Bestumkilen fjernet. Byrådet har ikke kommet med realiserbare forslag til erstatningsplasser. Byrådet mener at alle båtene skal ligge i sjøen hele året, uten muligheter for vedlikehold på land. 

Merk at båtforeningene og KNBF ikke ønsker å bevare dagens situasjon i Bestumkilen. Også vi ønsker utvikling. Men erstatningsplasser må på plass før et Bystyre-vedtak, gjerne med båtopplag i kjellerne til blokker.

Tar fra allmennheten mulighet til å ha båt i Oslo

44 prosent av Oslos befolkning har vært på båttur i løpet av 2022, og 21 prosent har båt. Ventetiden på båtplass er i dag 7-8 år, men med den nye ordningen vil ventetiden øke betraktelig og ta fra allmennheten mulighet til å ha båt i Oslo. Private båtplasser koster fort ti ganger mer enn ideelle plasser.

Gjennomsnittet av verdien på båter i Norge ligger på ca 161.000,-, og gjennomsnittlig størrelse er 23 fot. Båtfolk er som folk flest!

Oslo kommunen må også finne et område hvor vårens båtpuss kan gjøres, sammen med annet nødvendig vedlikehold.

Kjenner du sentrale eller lokale politikere, så kontakt disse, uansett hvor du bor. Her må vi alle bidra – det er nå det gjelder!