RS planlegger for morgendagens redningsskøyter, men sliter med å finne gode løsninger i det grønne skiftet. Prosjektet har fått navnet «Smart Saver». Båtforbundet var til stede på et spennende event på Arendalsuka og gjengir her et sammendrag av tanker om fremtiden for maritim redningstjeneste.
Redningsselskapet har testet ulike skøyteløsninger for framtiden, i lys av miljø og bærekraft. Alternativ 1 var el-fremdrift; Her kom man fra Oslo til Drøbak og tilbake før man måtte snu. Alternativ 2 var moderne fossil fremdrift; Her kom man fra Oslo og helt til Kragerø. Altså mange ganger større operasjonsområde med eksisterende teknologi. Blant annet derfor er utviklingsprosjekt nye redningsskøyter omdefinert fra «Green Saver» til «Smart Saver». Den nye typen skøyte skal lanseres allerede november 2023.
RS og generalsekretær Grete Herlofson tenker miljø.
Interessante foredragsholdere var hentet inn fra NHO, DNV GL, RS, Hyrex, Sintef Ocean og Hydrolift. Blant annet deltok Bård Eker (Hydrolift). For å finne gode løsninger er RS helt avhengig av den maritime bransje. Verdt å merke seg er også for forventede nye miljøkrav fra det offentlige, samt at noen må være forberedt til å ta en omstillingsregning. Enn så lenge gjelder prinsippet om at forurenser skal betale. En kombinasjon av av pisk og gulrot kan forventes fra myndighetene. Hydrogen kan bli et alternativ til el og fossil fremdrift. Vi går en spennende fremtid i møte.