Båtforbundet (KNBF) var, som tidligere år, representert på generalforsamlingen for Nordisk Båtråd nå i helgen. Et sentralt tema under årets møte var planleggingen av den kommende Nordiske Sjøsikkerhetskonferansen i 2024. Konferansen finner sted i Nyborg, Danmark, fra 13.-14. november i år, og vil samle aktører fra hele Norden for å diskutere tiltak og strategier for å forbedre sikkerheten til sjøs.
Konstruktive innspill til det Europeiske Båtforbundet
Det Nordiske båtrådet har også gjort seg noen tanker om hvordan det Europeiske Båtforbundet (EBA), en paraplyorganisasjon for alle Båtforbund i hele Europa (grunnlagt i 1982) kan effektivisere sin drift. Disse innvendingene og forslagene vil bli presentert under EBAs generalforsamling, som holdes fra 3.-5. oktober 2024. Målsetningen er å styrke samarbeidet mellom medlemslandene og forbedre driften av forbundet i tråd med europeiske standarder.
HELCOMs innvirkning på miljøpolitiske standarder
Mye av arbeidet med å utvikle europeiske miljøstandarder for båtliv styres av HELCOM, Helsinki Commission. Denne komiteen spiller en viktig rolle i å utforme fremtidige EU-reguleringer som vil påvirke båtindustrien, for eksempel når det gjelder hvilke typer bunnstoff som vil være tillatt. Komiteen ser også nærmere på produksjonsmaterialer, fremdriftsteknologi og støyforurensning i et bredere miljøpolitisk perspektiv.
Fremtiden for miljøarbeidet
En viktig diskusjon som pågår, er hvem som skal lede dette omfattende miljøarbeidet i fremtiden. Det er avgjørende at dette arbeidet ivaretas av kompetente aktører, slik at fremtidige reguleringer bidrar til en bærekraftig utvikling av båtindustrien, med særlig vekt på miljøhensyn og teknologisk innovasjon.