Økende priser på materialer har gjort produksjonen av brygger og utriggere vesentlig dyrere de siste par årene. Dette skaper nå utfordringer for båtforeninger som ikke har tatt høyde for prisutviklingen.
For mange kommer prisøkningen som et sjokk, og fører til at helt nødvendig oppgradering utsettes på ubestemt tid.
Stadig økende priser på råstoff, energi og transport skaper for tiden en kraftig prisøkning på de fleste varer her i landet. Dette gjelder også bryggeutstyr, som for tiden rammes av prisvekst på materialer som stål, treverk, betong, plast og isopor.
Utfallet er at prisene på flytebrygger og utriggere har økt med opptil 60 prosent de siste to årene, noe som betyr millioner i ekstra utgifter for innkjøpere som båtforeninger.
Svært mange foreninger vil nå velger å utsette helt nødvendig oppgradering.
Våren er høysesong for montering og oppgraderinger av nye brygger og utriggere, men for øyeblikket har mange av båtforeningene rett og slett fått prissjokk. Det viser seg at ikke alle båtforeninger har tatt høyde for økte kostnader i sine budsjetter, og de store ekstrautgiftene er ofte noe de ikke kan håndtere. Dermed utsettes nødvendig oppgradering og vedlikehold på ubestemt tid, forteller en av de største leverandørene av marinasystemer.
Dette er spesielt problematisk for båtforeningene og havner som ikke har gjennomført oppgraderinger på mange år, og som nå må gjennomføre dette etter «skippertak» metoden. Å måtte betale en mye høyere pris nå i forhold til før COVID-perioden er en bitter pille å svelge – og blir sannsynligvis vanskelig for mange,
Gjenvinning er med i vurderingen
De høye prisene har også ført til at stadig flere vurderer materialene i bryggene nøyere før de går til innkjøp.
Det er gjerne en betydelig kostnad forbundet med å skrape gamle brygger, spesielt med tanke på betongbrygger. De som kan levere stål til gjenvinning får betalt for dette, og dermed blir metallinnholdet i bryggene viktigere sett i et økonomisk perspektiv, avslutter daglig leder i Wee Marine, Åge Wee.