Mani Hussaini (34) ble introdusert til båtlivet i Hvaler-skjærgården og får både følelsen og lukten av frihet når han er på tur. Selv mener han flere politikere burde være opptatt av båtpolitikk.
KNBF vil i en serie intervjue ledende stortingspolitikere om deres forhold til båt, båtliv og båtpolitikk. Nå skal vi bli bedre kjent med Mani Hussaini fra Arbeiderpartiet.
Når og hvordan startet båtinteressen?
Det startet i 2008 da min nåværende kone tok meg med på båttur til Hvalers skjærgård med deres skjærgårdsjeep. For meg som er en landkrabbe, og ikke helt komfortabel på sjøen, ble det en litt for intens og våt start. Det blåste opp uventet fra sørvest. Telefonen overlevde ikke, men forholdet vårt overlevde.
Har du hatt flere båter opp igjennom tiden – og har du båt nå?
Nei, jeg har aldri eid en båt, men vi disponerer svigerfar sin 21 fots skjærgårdsjeep med 150 hestekrefter. Med forbehold om at jeg ikke kan noen verdens ting om båttyper, mener jeg selvsagt at svigerfar har den feteste båten på hele Hvaler.
Hvordan vil du beskrive eget båtliv?
I starten hadde jeg rollen som første-fender, men har i løpet av 15 år klart å rykke opp til co-capitan. Jeg har dessverre ikke båtførerbeviset, og må overlate roret til kona som har kjørt båt siden hun var 5 år gammel. Noen blir født med ski på beina, andre med båtroret mellom hendene. Jeg har dessverre ikke blitt født med noen av delene.
Hva er det beste med båtlivet?
Følelsen og lukten av frihet. For meg er den friske sjøluften, makrellfiske og øyhopping definisjonen på en nydelig sommer.
Hva tenker du om begrepet «båtpolitikk»? Er det noe som opptar deg?
Jeg tenker at det er tema som vi politikere burde vært mer opptatt av. Det som opptar meg er sikkerhet på sjøen. Det er mange nordmenn som eier og disponerer båt, og dessverre er det en rekke ulykker som ender opp i dødsfall hvert eneste år. Arbeiderpartiet har foreslått at det bør innføres en praktisk del av båtførerprøven for båter som kjører i høy hastighet. Det kan være et av mange tiltak for å bedre sikkerheten på sjøen. Det aller viktigste er at man har respekt for båten og sjøen, og ikke kjører i påvirket tilstand.
Har du en eller flere viktige «kampsaker» innen feltet?
I tillegg til sikkerhet er klima en sak jeg brenner for. Hvorfor skal ikke fritidsbåtene også være med på elektrifiseringen vi ser innenfor bilmarkedet. I Norge har vi store muligheter både til å bygge en industri for el-fritidsbåter og vi har et marked for det. Havets Tesla kan være fra Norge.