Nikolai Astrup (H) har både seilbåt og RIB, og har nylig kjøpt en godt brukt GH11 som skal bidra til at barna får et forhold til båtlivet.
KNBF vil i en serie intervjue ledende stortingspolitikere om deres forhold til båt, båtliv og båtpolitikk. Denne gang skal vi bli kjent med Nikolai Astrup fra Høyre.
Når og hvordan startet båtinteressen?
Jeg ble introdusert til båtlivet av mine foreldre, som er ivrige seilere og båtfolk. Fra tidlig alder ble det både seiling og annet båtliv.
Har du hatt flere båter opp igjennom tiden – og har du båt nå?
Jeg har hatt flere båter, og for tiden er jeg medeier i en seilbåt sammen med tre kamerater, og har også en RIB. Nytt av året er en godt brukt GH11 som skal bidra til at mine egne barn får et forhold til båtlivet.
Hvordan vil du beskrive eget båtliv?
Jeg har hatt et nært forhold til sjøen i alle år. Jeg har vært mye på seiltur langs norskekysten og svenskekysten, og deltatt i regattaer både i hjemlige og fjernere farvann. Ettersom jeg har hytte på en øy, er båt en naturlig del av sommerfølelsen. Nå er det egne barn som skal introduseres til båtlivet, og det er mye som skal læres med både roing, knuter, seiling og motorbåtkjøring.
Hva er det beste med båtlivet?
Båtlivet byr på avkobling og naturopplevelser i en ellers hektisk hverdag.
Hva tenker du om begrepet «båtpolitikk»? Er det noe som opptar deg?
Båtpolitikk handler om mye mer enn bare båten som sådan. Havner og farleder, miljø, båtplasser og sikkerhet på sjøen er viktig for å legge til rette for et trygt, inkluderende og bærekraftig båtliv.
Har du en eller flere viktige «kampsaker» innen feltet?
Vi må ha et godt samspill mellom ulike brukere av farvannene våre. Derfor er jeg glad for at den forrige regjeringen foreslo å innføre høyhastighetssertifikat for hurtiggående fritidsbåter. Det bidrar til økt trygghet for alle som ferdes på sjøen. Båtfolk er stort sett flinke til å vise hensyn til hverandre, og det må vi fortsette med! Samtidig vil også miljø og klima bli enda viktigere i utviklingen av fremtidens båtliv, og der må vi som er båtfolk være pådrivere og ta vår del av ansvaret.