Sivert Bjørnstad er vokst opp med båt, og har faktisk vært deleier av en fiskesjark. Han mener båtpolitikk kan gjøre hverdagen til båtentusiaster litt enklere og rimeligere.
KNBF vil i en serie intervjue ledende stortingspolitikere om deres forhold til båt, båtliv og båtpolitikk. Denne gang skal vi bli kjent med Sivert Bjørnstad fra FrP.
Når og hvordan startet båtinteressen?
Når man har sommerhus på en liten øy, slik min familie har hatt siden før jeg ble født, så starter båtinteressen veldig tidlig. Der var, og er vi, ved sjøen hele tiden, og alle naboer og fastboende har båt. Da blir man glad i båtlivet.
Har du hatt flere båter opp igjennom tiden – og har du båt nå?
Jeg har båt nå, en Rana på 16 fot med en liten påhengsmotor på 9,9 hester og noen føll. Den båten har vi hatt ganske lenge. Tidligere var vi også deleiere i en fiskesjark – det var veldig morsomt!
Vurderer imidlertid å kjøpe en litt større båt med litt større motor.
Hvordan vil du beskrive eget båtliv?
Det er til tider ganske røff sjø på den ytterste kyst av Trøndelag, så båtlivet er begrenset til finværsdagene, som det ikke er alt for mange av, men da er det til gjengjeldt veldig, veldig hyggelig.
Hva er det beste med båtlivet?
Det beste er friheten. Cruise rundt og oppleve nye plasser. Den beste kombinasjonen på sjøen for meg er litt fiske, kjøre til naboøya for lunsj eller middag og så en kald øl når båten er fortøyd hjemme ved brygga igjen.
Hva tenker du om begrepet «båtpolitikk»? Er det noe som opptar deg?
Absolutt. Det er mye vi som politikere kan gjøre for å gjøre hverdagen til båtentusiaster litt enklere og rimeligere. Det så vi ikke minst da Siv Jensen som finansminister med et pennestrøk fjernet båtmotoravgiften, eller hk-avgiften.
Har du en eller flere viktige «kampsaker» innen feltet?
Det som kanskje irriterer meg mest, og som er en veldig enkel sak å løse politisk, er at man må betale veibruksavgift på båtbensin. Båter bruker ikke veien, og burde derfor selvsagt være unntatt en avgift som forutsetter at man bruker vei.